lördag 31 januari 2015

Barnard

CHARLOTTE ALINGTON BARNARD
1800-talet






STÄDSE PÅ SION JAG TÄNKER




1. Städse på Sion jag tänker,
härliga, himmelska land!
Glashavet gnistrar och blänker,
sätter mitt hjärta i brand.
Bortom det glittrande ljuset

skådar jag himmelens stad.
Sången från allfadershuset
lyssnar jag till och blir glad.
Evighetsmorgonen lyfter
skymmande slöjan utav,
hoppet i åskådning bytes,
tvivlen där finner sin grav.

2. Döden förlorat sitt välde,
udden bröt Jesus utav.
Segern på Golgata gällde
lika för kung och för slav.
Nu med all oro och smärta
kastar jag mig i hans famn,
öppet står Frälsarens hjärta,
där är den fridsälla hamn.
Evighetsmorgonen lyfter...

3. Frestelser möter på färden,
mycket syns gå mig emot,
vägen är törnig i världen,
sargad blir ofta min fot.
Men när på Sion jag tänker
sättes mitt hjärta i brand,
glädje och kraft det mig skänker,
snart når jag himmelens land.
Evighetsmorgonen lyfter...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar