måndag 30 november 2015

Skoog

ANDREW L SKOOG
1800-1900-talet














DET FÖLJER EN MORGON PÅ SVARTASTE NATT

 

1. Det följer en morgon på svartaste natt.
Har du det väl glömt, o min själ?
När tryckande nöd vill taga dej fatt,
bli stilla, Gud allt gör väl!
När morgonen kommer, när morgonen kommer
och solen framstrålar i höjd,
när morgonen kommer, när morgonen kommer,
ja, då blir det jubel och fröjd!

2. Om Gud än på mörkaste vägar dej för
och djupt ner i dalen det bär,
där vilddjurens ryt omkring dej du hör,
o räds ej, din hjälp är när´.
När morgonen kommer...

3. Hur gott att Gud hjälper när morgonen gryr!
Han känner så väl vad du tål.
I prövningen svår är han den som styr,
din frälsning är ju hans mål.
När morgonen kommer...

4. Lyft ögonen upp emot himmelens rand,
en rodnad ju redan den bär.
Snart får du gå hem från tårarnas land
till eviga glädjen där.
När morgonen kommer... 










HÖR, ANDEN OCH BRUDEN SÄGER KOM



Hör, Anden och bruden säger "kom!"
och den som hör det ska säga "kom!"
Ja, alla ni som törstar, kom
och drick till evigt liv!

 











JESUS LEVER, GRAVEN BRAST



1. Jesus lever - graven brast!
Allt är underlagt hans välde.
Nu det står för evigt fast
att hans död som lösen gällde.
Så blev döden vänd i seger,
graven brast och Jesus lever!

2. Jag har vunnit - Jesus vann!
Han gjort allt vad lagen kräver.
I sin död han satan band,
jag en dyrköpt frihet äger.
Öppen har jag himlen funnit,
Jesus vann - och jag har vunnit! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar