lördag 30 januari 2016

Fotland

HAAKON FOTLAND
1900-talet
Egersundbynight2.JPG








HITINTILLS HERREN HAR HJÄLPT MEJ SÅ VÄL



1. Hitintills Herren har hjälpt mej så väl,
intill idag, till idag,
faderligt sörjt för min kropp och min själ
intill i dag, till idag.
Fast jag har syndat i stort och i smått,
jag dock från honom fått motta allt gott.
Han på min sida i kärlek har stått
intill idag, till idag.

2. Själv är jag intet, men Kristus mitt allt
intill idag, till idag!
Han på min räkning har skrivit: "betalt"
intill idag, till idag.
Kristus som korsfäst är allt vad jag vet
både till frälsning och rättfärdighet,
helgelse, visdom - ja, Gud ser blott det
intill idag, till idag.

3. Herren jag tackar, som god är mot mej
intill idag, till idag,
god mot oss alla, men särskilt mot mej
intill idag, till idag.
Aldrig du ännu på mej blivit trött,
bara jag nu kunde tacka dej rätt!
Du är mej nådig, ja, det har jag sett
intill idag, till idag.

4. Gud, du min del och min salighet är
intill idag, till idag.
Hjälp mej att älska och lyda dej här
dag ifrån dag, ja, idag!
Viljan och kraften av dej har jag fått
att dö från synden och glatt göra gott,
men i utövningen gick det så smått
intill idag, till idag.

5. Snart från all möda till vila jag går,
tänk vilken dag, vilken dag!
Snart inför tronen med krona jag står,
tänk, vilken dag, vilken dag!
Snart inga tårar skall väta min kind,
suckar och oro ej kommer dit in,
snart jag för evigt ser Frälsaren min.
Tänk vilken dag, vilken dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar