måndag 8 februari 2016

Kverno

TROND HANS FARNER KVERNO
1900-2000-talet
Trond H.F. Kverno har et langt virke for norsk kirkemusikk. – Når man er ung har man ingen begrensninger og får døra i trynet hele tiden. I dag vet jeg at det går an å få til det jeg vil hvis jeg bare slipper kreftene løs, sier 70-årsjubilanten.











DAGENS LÅGA SLOCKNAR UT




1. Dagens låga slocknar ut,
solen sej i väster sänker,
dunklet famnar allt till slut,
stjärnorna på himlen blänker.
Jesus, hjärtats sol och skatt,
Jesus, var mitt ljus i natt!

2. Varje afton när jag går
efter dagens kamp till vila,
under mej din nåd jag får,
dina löftesord stabila.
Du som ej blir trött och matt,
Jesus, var mitt ljus i natt!

3. Lys du över mej din fred,
Jesus, var nu sol och stjärna!
Livets sol som ej går ned,
mej mot mörkrets hugskott värna!
Du som vet hur det är fatt,
Jesus, var mitt ljus i natt!

4. När min sol går ner i hav,
och jag under jord ska sova,
lys mej genom död och grav,
så ska jag i ljus dej lova.
Du som vann mot mörkrets makt,
var mitt ljus i dödens natt!





EN DAG SKALL HERRENS SKAPARDRÖMMAR MÖTA













I DINA HÄNDER, FADER BLID


 



1. I dina händer, Fader blid,
från nu och intill evig tid
jag lämnar mej med vad jag har.
Tag, Herre, allt i ditt förvar.

2. Mitt liv, min kropp och ande är
din egendom, o Herre kär.
Bevara själv vad dej tillhör,
att intet ont mej skada gör.

3. I dej är jag av hjärtat nöjd,
du är min enda tröst och fröjd.
I all min nöd och stora brist
är du min hjälp, det vet jag visst.

4. Det är min tro, o Fader blid,
hjälp att jag alltid blir därvid.
Ifrån ditt barn du aldrig vik,
att jag må ärva himmelrik. 


(Amen, amen, amen).






JESUS SATT I BÅTEN




1. Jesus satt i båten.
Den var hans predikstol..
.

[Av upphovsrättsliga skäl kan varken noterna eller resten av texten publiceras här än]







NÅGON SKALL VAKA I VÄRLDENS NATT




1. Någon skall vaka i världens natt,
någon skall tro i mörkret,
någon skall vara de svagas bror...


[Av upphovsrättsliga skäl kan varken musiken eller resten av texten återges här än] 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar