söndag 7 februari 2016

Lundberg

LARS ÅKE LUNDBERG
1900-talet















ADVENT ÄR MÖRKER OCH KYLA




1. Advent är mörker och kyla,
på jorden är krig och kallt.

Man drömmer om fred och om vänskap,
men bråkar och slåss överallt.

2. Advent är mörker och kyla.
Vi tänder ett ljus och ber:
Förbarma dig, Gud, över jorden.
All nöd, all förtvivlan du ser.

3. Advent är väntan på Kristus.
Kom, Herre, kom hit i tid
och lär oss ta hand om varandra
och leva tillsammans i frid. 

 
  




DET FINNS ETT LAND








DET GUNGAR SÅ FINT





1. Det gungar så fint
när han bär dig, mitt barn,
han går på så mjuka sandaler.
Hans mantel är vävd
av det lenaste garn...





GUD BOR I ETT LJUS




1. Gud bor i ett ljus dit ingen kan gå,
Gud kan vi ej se och inte förstå.
Men Gud kommer hit,
han vill vara här,

så blir han ett barn som Maria bär.

2. Ära vare dig, o Gud som är stor,
att du kommer hit som vår lille bror.
Ja, du kommer hit,
du vill vara här,
så blir du ett barn som Maria bär.







GUDS KÄRLEK ÄR SOM STRANDEN OCH SOM GRÄSET





1. Guds kärlek är som stranden
och som gräset,
är vind och vidd och ett oändligt hem...


[Av upphovsrättsliga skäl kan varken text eller noter publiceras här än]








JAG KOM INTE HIT FÖR ATT JAG TROR




1. Jag kom inte hit för att jag tror.
Jag kom hit för jag behöver dig...



[Av upphovsrättsliga skäl kan varken noterna eller resten av texten publiceras här än]








JAG ÄR HOS DEJ, MIN GUD




Jag är hos dig, min Gud,
som barnet hos sin mamma.
Jag är hos dig som fågeln i sitt bo.

Jag är hos dig, min Gud,
jag är hos dig, min Gud,
när natten börjar komma.
Bli kvar hos mig,
så har jag lugn och ro.




SACKEUS VAR EN PUBLIKAN









SALIG ÄR DU, SÄGER ÄNGLAR










UPPSTÅTT HAR JESUS, HURRA, HURRA




Uppstått har Jesus, hurra, hurra,
han lever, han lever, han lever än,
han lever, han lever, han lever än!

1. Tom är graven i klippan,

vet någon var mästaren är?
Bindlarna ligger därinne kvar,
men själv är han inte där,
själv är han inte där!
Uppstått har Jesus...

2. Glada tackar vi Jesus:
tack, Herre, att döden blir kort.
Vi ska få leva hos dej en gång,
du tar oss från döden bort,
tar oss från döden bort!
Uppstått har Jesus...

3. Ny ska Gud göra mänskan,
allt gammalt och trasigt blir bytt.
Himmel och jord ska förvandlas då,
när Gud skapar allting nytt,
Gud skapar allting nytt!
Uppstått har Jesus...










VI SÄTTER OSS I RINGEN




1. Vi sätter oss i ringen
och tar varann i hand.
Vi är en massa syskon

som tycker om varann.
För Gud är allas pappa
och jorden är vårt bo,
och vi vill vara vänner
med alla, må ni tro.

2. Vi sätter oss i ringen
och tar varann i hand.
Vi är en massa syskon,
som tycker om varann.
Tack gode Gud för jorden
och alla människor.
Gör en familj av alla,
en enda jättestor.
 



VI VILL INTE LÄMNA JERUSALEM








VI VILLE DIG SE, SÅ GREKERNA BAD




1. "Vi ville dig se",
så grekerna bad,
och, Jesus, i dag
till dig vi nu ber...

[Av upphovsrättsliga skäl kan varken noterna eller resten av texten återges här än]


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar