lördag 2 juli 2016

Lunde

SIGURD LUNDE
1900-talet
Sigurd Lunde.jpg












ATT JAG ÄR FRÄLST, DET ÄR EN GÅTA












AV JESUS VILL JAG LÄRA


 





DINA LÖFTEN ÄR MÅNGA




1. Dina löften är många, din trofasthet stor,
vi vill tacka, vi vill lovsjunga dej
för att du är vår Skapare, mäktig och god,
och för att du aldrig ljuger, o nej!
Herre, led du oss fram,
låt oss bli till hjälp för dem
som vi möter på vandringen hem.
Ge oss ljus till att se,
gör oss villiga att be:
fyll vårt liv med din Ande, o Gud!

2. O Guds Ande, gör klart vad som hindrar ditt verk,
visa synden så vi ser: den är vår!
Vår förtröstan på Frälsaren uppväck och stärk
- den rättfärdighet vi får, den består!
Herre, led du oss fram...

3. Låt oss se Herren Jesus, hans godhet och makt,
att han lever än och verkar i dag,
att hans död och uppståndelse, så som han sagt,
ska ge kraft och mod till den som är svag.
Herre, led du oss fram...

4. Dina gåvor är många och rik är din nåd,
Herre, välj åt oss de gåvor du vill!
Lär oss bruka dem rätt och förvalta dem så

att det märks att vi vill höra dej till!
Herre, led du oss fram...


5. Lär oss älska varandra och se vad det är
du har tänkt med att vi bor där vi bor!
Hjälp oss vittna om Jesus i vardagen här,
låt ditt ord nå ut till hela vår jord!
Herre, led du oss fram...





DITT KORS BLEV HELA VÄRLDENS SOL




1. Ditt kors blev hela världens sol,
dess ljus ej gränser finner.
Ditt kors blev ärans kungastol
där livets låga brinner.

2. På korset öppnar du din famn
och vilsegångna frälsar.
Från korset oss i Faderns namn
välkomna hem du hälsar.

3. Från korset din barmhärtighet
var ensam själ bestrålar.
Din kärleks kraft ej någon vet,
dess skönhet ingen målar.

4. Om alla hjärtan frusits till
och slutits alla händer,
din kärlek lika varm och mild
mot världen all sej vänder.

5. Och släcktes alla ljus vi haft 
och stängdes alla vägar, 
den som har upplevt korsets kraft
har evigt nog att äga.




EVIGE GUD, VI TILLBER DEJ





1. Evige Gud, vi tillber dej,
Skapare store, vi upphöjer dej,
evige Fader, vi lovprisar dej:
helig, helig, helig!

2. Jesus, vår Herre, vi tillber dej,
Frälsare, Konung, vi upphöjer dej,
uppståndne Kristus, vi lovprisar dej:
helig, helig, helig!

3. Helige Ande, vi tillber dej,
sanningens Ande, vi upphöjer dej,
kärlekens Ande, vi lovprisar dej,
helig, helig, helig!

4. Skapare, Fader, treenige Gud,
Frälsare, Son, treenige Gud,
Hjälpare, Ande, treenige Gud,
helig, helig, helig!







INTE EN SPARV TILL JORDEN










JAG LYFTER TVÅ TOMMA HÄNDER 



1. Jag lyfter två tomma händer,
som tiggare står jag, o Gud!
//: Nu gäller bara Jesus,
hans helighets rena skrud! ://

2. Jag lyfter två tomma händer,
nej, ingenting i dem jag har.
//: Nu gäller bara Jesus,
för hans skull är du min Far! ://

3. Jag kommer med tomma händer,
men här finns för alla att få!
//: Nu gäller bara Jesus,
den grunden ska evigt stå! ://

4. Så rik jag nu är i Jesus!
För allt som han vann är ju mitt.
//: Evighetsvåren strömmar,
och nu kan jag andas fritt! ://









JAG TÄNKTE DÅ JAG LEVDE




1. Jag tänkte, då jag levde 
i världen utan Gud, 
att skulle jag bli kristen, 
då tog min glädje slut. 
Men mera fel, det hade 
jag aldrig någonsin:
nu är jag glad som aldrig förr, 
för nu är Jesus min! 

2. Jag hörde röster säga: 
du är ju än för ung, 
och skulle du bli kristen, 
blir dagen grå och tung. 
Men sedan Jesus gjorde 
mej helt och fullt till sin, 
är livet rikt som aldrig förr, 
för nu är Jesus min! 

3. Jag tänkte att jag aldrig 
mer vänner kunde få, 
när jag med bönefolket 
på möten skulle gå. 
Men var jag än nu reser 
i världen ut och in 
jag finner vänner fler än förr, 
för nu är Jesus min. 

4. Nog får jag ofta märka 
att Satans hat är stort, 
men aldrig gör han ogjort 
vad Herren Jesus gjort. 
Och stör han mej, jag säger: 
"I Jesu namn, försvinn!" 
Som aldrig förr han måste fly, 
för nu är Jesus min! 

5. Ja, det är stort att leva 
med denna hjärtesång, 
och livets väg, den smala, 
ska aldrig bli för trång. 
En dag så är jag framme 
och går i himlen in, 
då sjunger jag som aldrig förr: 
Tack Jesus, du är min!






JAG ÄR FRÄLST, O VILKEN NÅD










JAG ÄR I HERRENS HÄNDER















Å, KUNDE JAG BARA BLI BARN IGEN




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar