måndag 11 juli 2016

Sibelius

JEAN SIBELIUS
1800-1900-talet
Jean Sibelius, 1913.jpg
























GIV MIG EJ GLANS, EJ GULD, EJ PRAKT




1. Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt
i signad juletid.
Giv mig Guds ära, änglavakt
och över jorden frid.
Giv mig en fest
som gläder mest
den konung jag har bett till gäst.
Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt,
giv mig en änglavakt.

2. Giv mig ett hem på fosterjord,
en gran med barn i ring,
en kväll i ljus med Herrens ord
och mörker däromkring.
Giv mig ett bo
med samvetsro,
med glad förtröstan, hopp och tro.
Giv mig ett hem på fosterjord
och ljus av Herrens ord.

3. Till hög, till låg, till rik, till arm,
kom, helga julefrid.
Kom barnaglad, kom hjärtevarm
i världens vintertid.
Du ende som ej skiftar om,
min Herre och min konung, kom.
Till hög, till låg, till rik, till arm,
kom glad och hjärtevarm. 










LJUD HÖGT, DU PSALM, ATT LOVA




1. Ljud högt, du psalm, att lova 
vår Skapare och Gud! 
Se, allting är hans gåva, 
allt styr han med sitt bud. 
Till djupen når hans öga, 
kring ändlös rymd han ser, 
och från sin himmel höga 
han blickar ock till jorden ner. 

2. Han stillar havets vågor 
och leder vindens gång. 
Han tänder norrskenslågor 
i vinternatten lång. 
Han skyddar markens gröda 
för frostens farlighet. 
Han signar rikt vår möda, 
och ej av gräns hans kärlek vet.

3. Dig vare pris och ära 
för allt det goda du 
har velat till oss bära 
och skänker oss ännu! 
Med hjärta som med tunga 
vi glatt vill prisa dig, 
din godhet högt lovsjunga, 
o Herre Gud, evinnerlig!





TRO GUD OM GOTT
 



1. Tro Gud om gott och räkna med hans kärlek! 
Han ger det bästa som dej skänkas kan. 
//: Han gav dej Jesus, och han bar din smälek; 
Tro Gud om gott! Vem älskar dej som han? ://

2. Tro Gud om gott! Sitt barn han ej förgäter, 
han älskar ömmare än någon mor.
//: Hans djupa kärlek ingen nånsin mäter.
Tro Gud om gott! Hans famn är vid och stor. ://

3. Tro Gud om gott! Han trofast är i nöden, 
hans löfte fastare än klippan står.
//: Han bär sitt barn igenom själva döden. 
Tro Gud om gott, och all hans nåd du får. :// 

4. Tro Gud om gott! Låt inte otron störa! 
På otron kan du gärna tvivla här. 
//: I med- och motgång Gud dej hem vill föra.
Tro Gud om gott, snart bärgad står du där. ://

5. Tro Gud om gott! Hans kärlek kan ej svika. 
I Kristus allt sitt goda han dej gav.
//: Han älskar barnet alla stunder lika! 
Tro Gud om gott, och sorgen får sin grav. ://

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar