fredag 7 november 2014

Doane

WILLIAM HOWARD DOANE
1800-talet
















JESUS, HÅLL MEJ VID DITT KORS




1. Jesus, håll mej vid ditt kors,
där är nådens källa
som med läkedom och liv
alltid fram ska välla.
Kristi kors, Kristi kors
är mitt hopp, min ära,
tills i himlens land jag får
vara honom nära.

2. Tätt vid korset först jag fann
nåden underbara,
tätt vid korset först jag såg
morgonstjärnan klara.
Kristi kors...

3. Tätt vid korset! O Guds Lamm,
ställ dess bild framför mej
och att i dess skugga gå
ständigt villig gör mej.
Kristi kors...

4. Tätt vid korset nu jag vill
hoppas, bida, vaka,
tills jag frälst på himlens strand
evig fröjd får smaka.
Kristi kors...












JESUS KÄR, GÅ EJ FÖRBI MEJ




1. Jesus kär, gå ej förbi mej.
Låt mej bönhörd bli.
Då åt andra nåd du skänker,
gå ej mej förbi.
Jesus, Jesus, låt mej bönhörd bli.
Och då andra du välsignar,
gå ej mej förbi.

2. Låt ock mej vid nådatronen
finna himmelsk ro.
Då jag sjunker ned förkrossad,
Herre, lär mej tro.
Jesus, Jesus, låt mej bönhörd bli...

3. Blott på din förtjänst jag kommer
och din nåd begär.
Inget i mej själv jag äger,
fräls mej som jag är.
Jesus, Jesus, låt mej bönhörd bli...

4. Du är all min glädjekälla,
mer än liv för mej.
Vad i himlen, vad på jorden
har jag utom dej!
Jesus, Jesus, låt mej bönhörd bli...













MIN SÅNG SKA BLI OM JESUS

 

1. Min sång skall bli om Jesus,
den enda tröst jag vet.
Han kröner mina dagar
med nåd och trofasthet.
Han lär mitt hjärta sjunga,
han är ju själv min frid.
Min sång skall bli om Jesus
i klar och mulen tid.

2. Min sång skall bli om Jesus,
det blödande Guds Lamm
som gått för mej i döden
och hängt på korsets stam.
Min sång skall bli om Jesus
när jag i stilla ro
besinnar vad han gjort mej
och i hans frid får bo.

3. Min sång skall bli om Jesus
som än bevarar mej
och med sin nåd och tuktan
mej håller kvar hos sej.
Att jag ej går förlorad,
det gör hans trofasthet.
O, skulle jag ej tacka
i evighet för det?

4. Min sång skall bli om Jesus
på vägen hem, tills jag
står frälst och glad och salig
hos honom själv en dag.
Och där i Edens lunder,
vid livets klara flod,
min sång skall bli om Jesus
som löst mej med sitt blod.











DU MIN FRÄLSARE, SOM AV IDEL NÅD




1. Du min Frälsare, som av idel nåd
sökt mej, tills du funnit mej,
med din Andes kraft dra mej dag för dag
nu allt närmare till dej!
Dra mej, dra mej närmare till dej,
till ditt hjärta, Herre kär!
Dra mej, dra mej närmare till dej,
tills jag evigt hos dej är!

2. Världen är så ond, köttet är så svagt,
djup och farlig satans list,
men i detta allt övervinner jag
genom dej, o Jesus Krist!
Dra mej, dra mej närmare till dej...

3. Den som säger sej ha sitt liv i dej
måste vandra såsom du.
Hjälp mej i ditt namn gå från kraft till kraft,
Herre Jesus, redan nu!
Dra mej, dra mej närmare till dej...

4. Låt mej leva här för din räkning, du
som på korset friköpt mej,
och i evighet låt mitt hela liv
vara lov och pris till dej!
Dra mej, dra mej närmare till dej...














OM DIN SYND ÄN ÄR BLODRÖD



1. //: Om din synd än är blodröd
ska den bli så vit som snö ://
Om den är röd som purpur,
ska den bli som ull.
Om din synd än är blodröd,
om din synd än är blodröd
ska den bli så vit som snö,
ska den bli så vit som snö.

2. //: Hör den röst som dej kallar
och kom åter till din Gud! ://
Är ej hans nåd oändlig
som hans kärleks djup?
Hör den röst som dej kallar,
hör den röst som dej kallar,
och kom åter till din Gud
och kom åter till din Gud.

3. //: Han förlåter dej synden
och han minns den aldrig mer. ://
Vänd er till mej, ni alla,
säger Herren Gud.
Han förlåter dej synden,
han förlåter dej synden
och han minns den aldrig mer,
och han minns den aldrig mer. 









TA NU NAMNET JESUS MED DEJ

 


1. Ta nu namnet Jesus med dej,
nu och i all evighet.
Tröst och glädje ska det ge dej,
vart du går, ta med dej det.
//: Ljusa namn, sköna namn,
jordens hopp och himlens fröjd! ://

2. Ta till hjälp i nöd och fara
denna frälsarkrans så skön.
Lägger satan ut sin snara,
andas Jesus namn i bön. 
Ljusa namn...


3. Vilken fröjd det namnet ger oss,
vilken glädje gång på gång,
när hans varma ögon ser oss
och vår tunga rörs till sång.
Ljusa namn...

4. Ja, i Jesusnamnet sköna
alla böjer knä en dag.
Må vi med vår lovsång kröna
honom redan, du och jag.
Ljusa namn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar