fredag 7 november 2014

Långström

HAKON LÅNGSTRÖM 
1900-talet







JESUS TILL GETSEMANE HAR GÅTT




1. Jesus till Getsemane har gått
från Jerusalem liksom förut.
Han och lärjungarna förr har fått
där i örtagården vila ut.

2. Jesus ingen vila här skall få.
Ångestfull till Fadern han nu ber:
"Om du vill - låt kalken från mig gå,
men låt blott din vilja, Fader, ske."

3. Petrus, Jakob och Johannes är
tyngda utav sömn i denna natt.
De kan ej med Jesus vaka här
i hans sista, ångestfyllda natt.

4. Ivrigt, böjd till jorden Jesus ber,
plågad så att svetten blir som blod,
droppar som till marken faller ner.
Lärjungarna sov i sorgset mod.

5. "Ja, ni sover, stig nu upp och bed,
att ni ej för prövning utsätts här",
säger Jesus. "Låt oss gå, ty se,
den som skall förråda mig är här."

6. Nu med vakter kommer Judas hit
och förråder Jesus med en kyss.
Alla som med Jesus kommit dit
flyr, trots vad de sagt så säkra nyss.

7. Till översteprästerna man för
Jesus för förhör och hårda slag.
Petrus, som förnekat, tuppen hör.
Natten övergår i Långfredag.

8. Hos Pilatus Jesus plågas svårt.
Oskyldig till döden dömes han,
av soldater gisslas mycket hårt.
Huvudet med törnen kröner man.

9. På en sargad rygg han korset bär.
Korsfäst blir den ende som var god.
O min själ, för dig han gjuter här
oskyldig som offerlamm sitt blod.

10. Jesus på ett kors för alla dör,
som för synden döden värda är.
Dödens makt han helt om intet gör.
Genom Jesu död jag friköpt är.

11. Jesus, du för mig i döden gick.
Du till himlen porten öppnat har.
Tack att på ditt kors en väg jag fick
genom tro till liv - min synd du bar.

12. Jesus, var mitt allt och hjälp mig här
alltid minnas vad du gjort för mig.
Jesus, led mig, säg mig: min du är.
Sist till himmelen mig för - till dig.





KOM, JESUS, VAR OSS ALLA NÄR

Maran ata: Du vår Herre, kom!



1. Kom, Jesus, var oss alla när
och hjälp dem som gått vilse här.
Dem kalla åter till din famn,
som är vår enda säkra hamn.

2. Ja, för dem fram till tro på dig,
att helt på dig förlita sig.
Den minsta tro behåll vid liv
och med din Ande styrka giv.

3. De sorgsna trösta, Jesus kär.
De sjuka med din kraft var när,
förkorta smärtans svåra tid,
de ångestfyllda fyll med frid.

4. Till döpta barn i gudlöst hem
giv ordets ljus och bistå dem
som blir förföljda för sin tro.
Sätt gräns för ondskan, giv dem ro.

5. Oss led så att vi alla når
till himlen där de trogna får
i himlakör - halleluja! -
lovsjunga dig. Maran ata!





NU SKA DU FÅ HÖRA




1. Nu skall du få höra
något som jag vet:
vi Guds barn får vara.
Vilken salighet!

2. Gud oss alla älskar,
vill att vi ska gå
vid hans hand så trygga,
tröst och krafter få.

3. När vi något illa
gjort så får vi be
till vår Gud i himlen
om förlåtelse.

4. Gud förlåter dem som
ångrar vad de gjort.
För all världens synder
Jesus straffet tog.

5. Vi får vara glada,
vi blir tröstade
av Guds helge Ande
som oss hjälp vill ge.

6. Kom då med bland barnen
som Guds egna är,
spring till fadersfamnen,
Gud vill ha dig där!

7. Vi Guds barn får vara
hela livet ut.
Gud till himlens glädje
för sitt barn till slut.






SE NÅDIGT TILL VÅR KYRKA




1. Se nådigt till vår kyrka,
o helge Ande god.
Giv henne andlig styrka,
sann tro och heligt mod,
att hon Guds ord förkunnar,
så mänskor förs till tro,
ej tar ur usla brunnar
som ger bedräglig ro.

2. Giv kraft till våra präster
att samla till Guds hjord,
att största vikt de fäster
vid Herren Jesu ord:
Gör lärjungar av alla
som bor i denna värld.
Ja, rätta präster kalla
till Herrens stora skörd.

3. Lär kyrkans folk rätt lära
vart barn som blivit döpt.
Guds ord låt rätt frambäras
till dem som Jesus köpt
så dyrt, att de må vandra
mot himlens mål var dag
och älska högt varandra
i väntan på Guds dag.

4. Ett folk på väg till himlen
i dopets nådsförbund
som näring får ur Bibeln
och vid den altarrund
där helig nattvard firas
som Jesus har befallt,
det är den sanna kyrkan
i vilken Gud är allt.

5. Vi ber: låt oss få vara
av detta folk en del,
en trygg Guds barnaskara
trots brister, synd och fel.
På lag och nåd oss visa,
giv hjälp på vägen hem,
så att vi dig får prisa
i nytt Jerusalem.






SÅ STILLA, SÅ SVAL, SÅ LÄKANDE SKÖN




1. Så stilla, så sval, så läkande skön
är din närhet, o Jesus, min Gud.
Besvarar så ljuvt min ordlösa bön
med din närhet du gör, o min Gud.

2. O mäktige Herre, änglarnas kör
får du höra vid tronen var dag.
De svagaste böner ändå du hör
och du kommer till den som är svag.

3. När du är mig nära vila jag kan
i den frid som du giver så rikt.
Låt strömma från dig en läkande kraft,
när jag fattar din mantelfålls flik.


Copyright text och musik: Hakon Långström 

[psalmerna publicerad med tillstånd]


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar