fredag 7 november 2014

Lagi

RUDOLF TEODOR LAGI
1800-talet
Helsingfors domkyrka i september 2007











ALLA KRISTNA FRÖJDAS VID



1. Alla kristna fröjdas vid

denna nådens tid:
"Frid på jorden!
Den som himlens krona bär
av en jungfru skär
född är vorden.

2. Jesus Kristus, livets sol,

har sin kungastol
övergivit,
för att fria oss från nöd
trotsat kval och död,
mänska blivit.

3. Under av all kärleks höjd!
Frälsning, frid och fröjd

är hans gåva.
Jubla, folk och vittne bär:
Jesus kommen är!
Tacka, lova!













FRÅN HIMLEN KOM EN VÄLDIG VIND




1. Från himlen kom en väldig vind,
en väldig vind,
med eld till lärjungskaran in.
Halleluja, halleluja!

2. Guds Ande var å färde då,
å färde då,
och folket kom och hörde på.
Halleluja, halleluja!

3. Och Sankte Per i Anden stark,
i Anden stark,
bar vittnesbörd om allt Guds verk,
halleluja, halleluja,

4. och först och främst om Jesus Krist,
om Jesus Krist.
Allt folket kände då sin brist.
Halleluja, halleluja!

5. Man sökte då Guds fred och nåd,
Guds fred och nåd:
"Ni män och bröder, ge oss råd."
Halleluja, halleluja!

6. "I Jesu namn låt döpa er,
låt döpa er
till syndernas förlåtelse."
Halleluja, halleluja!

7. Som gåva ska ni alla då,
ni alla då
den heliga Guds Ande få."
Halleluja, halleluja!

8. Det skedde så till Guds behag,
till Guds behag.
Guds kyrka föddes denna dag.
Halleluja, halleluja!

9. Det såddes ut ett litet frö,
ett litet frö,
till synes dömt att fruktlöst dö.
Halleluja, halleluja!

10. Det växte till ett väldigt träd,
ett väldigt träd,
och himlens fåglar bygger där.
Halleluja, halleluja!

11. Av Anden och hans allmaktsord
hans allmaktsord,
Guds kyrka växer på vår jord.
Halleluja, halleluja!

12. Vi tackar Gud, som hör oss bäst,
som hör oss bäst,
för pingstens underbara fest.
Halleluja, halleluja!













GUD, SE I NÅD TILL DESSA TVÅ 




1. Gud, se i nåd till dessa två,
som vi här ser inför dig stå
med löfte att i liv och död
gemensamt dela lust och nöd.

2. De slutit nu i denna stund
ett heligt kärlekens förbund.
I nåd, o Herre, hos dem bliv
och din välsignelse dem giv.

3. Här levs ej blott i rosengård
och mången prövning kan bli hård;
behåll dem då, o Herre god,
i kärlek som ger tröst och mod.

4. Din Ande må ledsaga dem
och bli en gäst i deras hem,
att stilla fröjd och ljuvlig ro
med honom där får bli och bo.

5. O Gud, vi böjer oss för dig,
som är vår Gud evinnerlig,
vårt hopp, vår fröjd, vår frid, vårt råd.
Välsigna oss och giv oss nåd.












JAG LYFTER ÖGAT MOT HIMMELEN




1. Jag lyfter ögat mot himmelen
och knäpper hop mina händer.
Du käre Gud, som är barnens vän,
till dej min tanke jag vänder.

2. Jag är så glad att få tacka dej,
och gärna vill jag det göra.
Jag vet det visst att du ser på mej,
och vad jag ber vill du höra.

3. Tack för allt gott du mej ständigt ger
att känna, älska och äga.
Tack, gode Fader, för mycket mer
än jag kan tänka och säga.



4. Så skydda mej med din starka hand,
du Fader god utan like,
och låt mej växa för livets land,
som är ditt himmelska rike.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar