tisdag 11 november 2014

McGranahan

JAMES MCGRANAHAN
1800-talet












GUDS UNDERBARA NÅD MOT MEJ





1. Guds underbara nåd mot mej
jag aldrig fatta kan,
att han, fast jag ovärdig var,
i nåd mej tog sej an.
Men jag vet på vem jag tror
och är förvissad att han är mäktig
att till sin dag bevara
vad han har anförtrott åt mej!

2. Jag lyckas aldrig helt förstå

hans kärlek, trofasthet,
och hur förtröstan på hans ord
mej skänkte salighet.
Men jag vet på vem jag tror...

3. Jag fattar inte Andens verk

med hårda syndaren,
hur genom ordets ljus han för
till tron på Frälsaren.
Men jag vet på vem jag tror...

4. Jag anar ej om mina dar

blir många eller få,
och ej var faror möter mej
på vägen jag ska gå.
Men jag vet på vem jag tror...

5. Jag vet ej om min kropp blir lagd

i graven, mörk och trång,
förrän jag Herren möta får
med kropp och själ en gång.
Men jag vet på vem jag tror...










GÅ, SION, DIN KONUNG ATT MÖTA



1. Gå, Sion, din konung att möta,
Jerusalem, gläds åt din Gud!
Strö palmer på väg för Messias,
bered dig som väntande brud.
Var glad, var glad,
var glad i din Herre och Gud.
Var glad, var glad
och hylla din konung och Gud.

2. Han kommer från eviga fröjder,
han lämnar sin tron av kristall,
sin ära i ljusets palatser
och lägges på strå i ett stall.
Var glad...

3. Han kommer till jorden att bringa
ett offer på korsträdets stam,
att dö för vårt syndiga släkte
och föra rättfärdighet fram.
Var glad...

4. Han kommer ur graven med byte
och skuggornas boning blir ljus,
och gravarnas slumrare väckas
till liv utur seklernas grus.
Var glad...

5. Han kommer till sörjande hjärtan
och livet får annan gestalt.
Han kommer i makt att regera,
då Gud uti alla blir allt.
Var glad...













JAG VILL PRISA HERREN JESUS




1. Jag vill prisa Herren Jesus
fylld av jubel inuti.
Han för mej på korset lidit
och från domen gjort mej fri.
Sjung, ja sjung om Herren Jesus,
med sitt blod han friköpt mej!
Jag blev fri då han frivilligt
tog min skuld, mitt straff på sej!

2. Jag vill prisa Herren Jesus
för hans kärleks djupa hav,
han som gick för mej i döden
och försoningsoffret gav.
Sjung, ja, sjung om Herren Jesus...

3. Jag vill prisa Herren Jesus
och hans underbara makt.
Han ger seger över syndens,
helvetets och dödens pakt.
Sjung, ja, sjung om Herren Jesus...

4. Jag vill prisa Herren Jesus,
för hans stora frälsningsplan.
Han från död till liv har fört mej,
gav mej rätt att bli Guds barn.
Sjung, ja sjung om Herren Jesus...




 




NATTENS SKUGGOR SAKTA VIKER




1. Nattens skuggor sakta viker,
morgonstjärnan ljuvligt ler,
snart den sälla dagen randas,
och dess sol går aldrig ner.
Herren kommer,
Herren kommer,
slut är då all jordens strid.
Bruden siras,
bröllop firas
i en evig fröjd och frid.


2. Vilket jubel inför tronen
när de frälsta där en gång
efter tidens vedermöda
stämmer upp sin segersång!
Herren kommer...

3. Herre Jesus, håll mej redo
till ditt möte varje stund!
Sen må jord och himmel falla,
fast består min sällhetsgrund.
Herren kommer... 







SKURAR AV NÅD SKA FÅ FALLA



1. Skurar av nåd ska få falla, 
det lovar Gud i sitt ord. 
Härliga, saliga tider 
unnar han hela vår jord.
Skurar från höjden,
ymniga, sänd oss, o Gud! 
Droppar ej endast, men skurar, 
Herre, att falla nu bjud! 

2. Skurar av nåd ska få falla,
fröjda vårt hjärta igen!
Törstande ängarna väntar
skurar från himmelen än. 
Skurar från höjden...

3. Skurar av nåd ska få falla, 
sänd dem nu ner till vår jord! 
Sänd oss välsignelsens tider, 
som du har sagt i ditt ord!
Skurar från höjden...

4. Skurar av nåd ska få falla, 
Gud, låt dem falla just nu! 
Gud, medan här vi dej beder, 
sänd oss välsignelsen du! 
Skurar från höjden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar