fredag 21 november 2014

Sweney

JOHN ROBSON SWENEY
1800-talet













JESUS MÅSTE JAG HA MED MEJ




1. Jesus måste jag ha med mej,
ensam vågar jag ej gå.
Om jag stannar i hans närhet,
o så trygg jag vandrar då!
Jag är trygg och fruktar ej
för min Herde leder mej.
I hans spår jag följer honom,
på den smala vägen hem.

2. Jesus måste jag ha med mej
om min tro ej ska bli kall.
Bara han kan trösta hjärtat
och bevara mej från fall.
Jag är trygg och fruktar ej... 

3. Jesus måste jag ha med mej,
annars går det aldrig, nej!
Han i ljus och mörker för mej
genom striden hem till sej.
Jag är trygg och fruktar ej...

4. Jesus måste jag ha med mej, 
i hans nåd och ljus jag når
en gång fram till fadershuset
och en evig glädje får.
Jag är trygg och fruktar ej...








LÅT MEJ FÅ HÖRA OM JESUS



1. Låt mej få höra om Jesus,
skriv i mitt hjärta vart ord!
Sjung för mej sången så dyrbar,
skönaste sång på vår jord,
sången som änglar i natten
sjungit för herdar en gång:
Ära ske Gud i det höga,
frihet från bojornas tvång!
Låt mig få höra om Jesus,
skriv i mitt hjärta vart ord!
Sjung för mej sången så dyrbar,
skönaste sång på vår jord.

2. Säg mej det åter och åter
hur på vår jord han gick kring
frestad, föraktad och ringa,
ägande själv ingenting.
Synderna mina dem bar han,
smärtorna tog han på sej,
redo att hela och hjälpa,
redo att uppoffra sej.
Låt mig få höra om Jesus...

3. Låt mej få höra om korset,
kvalen och smärtan han led.
Visa mej graven i berget,
där man hans kropp lade ned.
O, vilket under av kärlek!
Det var för mej som han dog,
det var för mej som han uppstod.
Herre, min Gud, det är nog!
Låt mej få höra om Jesus... 







MERA OM JESUS, GUD, MEJ LÄR




1. Mera om Jesus, Gud, mej lär,
mer av hans nåd min längtan är,
mer av hans kärlek hjärtat giv,
mer av hans kraft i vardagsliv.
Mer, mera av Jesus,
mer, mera av Jesus,
mer av hans kraft och kärlek giv,
som för vår frälsning gav sitt liv.

2. Mera om Jesus! O min Gud,
lär mej förstå hans kärleksbud.
Helige Ande, lär mej se
mer av vad Jesus har att ge.
Mer, mera av Jesus...

3. Mera om Jesus i hans ord,
mera av Jesus vid hans bord,
lär mej att lyssna till hans röst,
vila i tro invid hans bröst.
Mer, mera av Jesus...

4. Mera om Jesus! Ständigt mer,
tills jag för evigt honom ser
och med de heliga en gång
evigt får sjunga Lammets sång.
Mer, mera av Jesus...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar