tisdag 11 november 2014

Schultz

JOHANN ABRAHAM PETER SCHULTZ
1700-talet





HÄR KOMMER, JESUS, DINA SMÅ





1. Här kommer, Jesus, dina små!
I Betlehem vi hälsar på.
Men ge oss ljus och hjälp oss du
att hitta vägen till dej nu!

2. Med sång vi kommer till dej in

och böjer knä vid krubban din. 
O stora stund, o klara natt,
då du blev född, vår största skatt!

3. Välkommen från din himmelssal

till denna världens tåredal,
där man dej inget annat bjöd
än stall och krubba, kors och död!

4. Men Jesus, hur kan det gå till

att många än dej glömma vill
och inte mer den kärlek ser
som gjorde att du kom hit ner?

5. Så låt dem se den nu igen,

du som är allas bäste vän,
så var och en vill vända om 
och tro på dej som till oss kom.

6. Låt ingenting på jordens rund

oss locka från vårt dopförbund,
men låt vår största längtan stå
till dej, till dej, som älskat så.

7. Så ska det ske att vi en gång

bland alla helgons jubelsång
i himlens sköna paradis
får prisa dej på änglavis.

8. Här står vi alla nu på rad

kring dej, som gör vår jul så glad!
Men led oss så vi möts igen
en gång hos dej i himmelen! 







TILL JOSEF, TILL JOSEF




1. Till Josef! Till Josef! så hette det förr,
när nöden stod blek vid varendaste dörr.
Till Jesus! Till Jesus! så heter det nu,
o Jesus, vår tillflykt i nöden är du!

2. När alla de egna förråden tar slut,
när allt går omkull, som jag trott på förut,
du öppnar ditt rika förrådshus för mej,
och nåd efter nåd får jag hämta hos dej.

3. Så lever jag varje sekund av din nåd,
för alla mitt hjärtas behov vet du råd,
så skulle jag sörja och frukta ändå?
Det vore väl skam, när du sköter mej så.

4. Så lyckligt att blott av din kärlek bero,
att vandra i bönen från tro och till tro,
att föga förnimma och smaka och se,
men trygg kunna vara i väl och i ve!

5. I allt, Herre Jesus, din vilja låt ske,
och lär mej att älska och lär mej att ge!
Sen vet jag ej mera att bedja dej om,
men prisar dej för att till jorden du kom!

6. Pris, ära och tack, att du gav oss ditt ord
och än med din Ande vill duka ditt bord!
Här sjunger jag nu på mitt barnsliga vis,
en gång ska jag bättre få sjunga ditt pris!





VI PLÖJDE OCH VI SÅDDE




1. Vi plöjde och vi sådde
vår säd i kolsvart jord,
men Gud långt mer förmådde,
som skapar med sitt ord.
Han låtit säden spira,
ge näring hundrafalt,
vi skördefest vill fira
och tacka Gud för allt.
Alla goda gåvor,
från ovan kommer de,
så tacka Gud, ja, prisa Gud
för hans välsignelse!

2. Ja tack, du käre Fader,
så mild, så rik, så god,
för skörd i hus och lador,
för goda gåvors flod.
Vi kan ju inget ge dej,
som svarar däremot,
men frambär våra hjärtan
i tacksamhet och bot.
Alla goda gåvor,
från ovan kommer de,
så tacka Gud, ja, prisa Gud
för hans välsignelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar