fredag 7 november 2014

Bradbury

WILLIAM BATCHELDER BRADBURY
1800-talet















DU LEDER MEJ



1. Du leder mej! En himmelsk tröst
jag får nu av din herderöst.
Var än jag är, vad än jag gör,
din hand mej fram mot målet för.
Du leder mej! Du leder mej!
Du varje dag vill leda mej!
Ja, Herre, jag vill följa dej,
när du mot målet leder mej.

2. Än genom sorgens mörka dal,
än genom glädjens blomstersal,
vid stilla ström, vid stormig strand
jämt leder mej din starka hand.
Du leder mej...

3. Så lär mej, Gud, att utan knot
din hand, din ledning ta emot,
att tacksam se allt gott jag får,
då jag har dej som med mej går.
Du leder mej...

4. Och när min uppgift här är slut
och med din nåd jag kämpat ut,
jag trygg i dödens flod ska gå
för du ska leda även då.
Du leder mej... 






GUD, JAG HÖR HUR TORRA LÄNDER



1. Gud, jag hör hur torra länder
kan välsignat gröna stå.
Ymnigt regn ditt folk du sänder,
låt mej några droppar få!
Mej också,
mej också,
låt mej några droppar få!

2. Far i himlen, kan du glömma
att jag syndat mot dej så?
Fast du kunnat mej fördöma
låt mej åter nåd nu få,
mej också,
mej också,
låt mej åter nåd nu få.

3. Jesus kär, gå ej förbi mej,
låt mitt rop ditt öra nå,
kom och ta din boning i mej,
kom och rena mej också,
mej också,
mej också,
kom och rena mej också.

4. Ande god, kom hit och skala
bort mitt hjärtas hårdhet då.
Om min Herre Jesus tala,
om hans verk för mej också,
mej också,
mej också,
om hans verk för mej också.

5. Har i synd jag velat sova
och ej dina vägar gå,
ratat himlens rika gåva,
fräls, förlåt och fyll mej då,
mej också,
mej också,
fräls, förlåt och fyll mej då!

6. Faderns kärlek utan gränser,
Kristi blod som ska bestå,
Andens dop och nåd som glänser
strömme över mej också,
mej också,
mej också,
strömme över mej också.

7. Med din nåd, förmer än drömmar,
bind mitt hjärta, Gud, vid dej.
Medan livets vatten strömmar,
Gud, välsigna också mej,
också mej, 
också mej,
Gud, välsigna också mej. 







HELGA BIBEL, HERRENS ORD




1. Helga Bibel, Herrens ord, 
största skatt på denna jord, 
denna bok mig troget lär 
vad jag varit, gjort och är. 

2. Den bestraffar synd och fel, 
ger av Jesus själv mig del.
Den har dömt och friat mig, 
livets väg den visat mig. 

3. Bibeln är mitt säkra stöd, 
den ger tröst i all min nöd,  
lovar fröjd och härlighet,
evigt liv och salighet.







HERRE, SAMLA OSS NU ALLA




1. Herre, samla nu oss alla
kring ditt underbara ord!
Likt ett vårregn låt det falla
på vårt hjärtas torra jord.
Må du oss din Ande sända
och din eld ibland oss tända,
//: låt ett nådens under hända,
Herre, vid ditt rika bord! ://

2. Lär oss att i tro ta vara
på det ord oss givet är!
Led oss i ditt ljus, det klara,
på den väg som till dej bär!
Gör vårt hjärta för dej stilla,
låt ej otron oss förvilla,
//: Herre, låt oss ej förspilla
nådens stund, som nu är här ://

3. Må vi akta på den tiden
då du söker oss, o Gud!
Snart är nådens dag förliden

och vi får ej flera bud.
O, så hjälp oss nu att höra
vad vår själ kan saliggöra,
//: öppna du vårt hjärtas öra
och förnim vårt böneljud! ://








JESUS ÄLSKAR MEJ, JAG VET 




1. Jesus älskar mej, jag vet,
för min bibel säger det.
Himmelriket hör mej till,
han mej än välsigna vill.
Ja, Jesus älskar mej,
Ja, Jesus älskar mej,
Ja, Jesus älskar mej,
för bibeln säger så.

2. Jesus älskar mej, han tog
all min skuld och för mej dog.
Han från synden gör mej fri,
himlen får jag leva i.
Ja, Jesus älskar mej,
Ja, Jesus älskar mej,
Ja, Jesus älskar mej
för bibeln säger så.

3. Jesus älskar mej och går
vid min sida alla år.
Han ett evigt hem mej ger,
där en dag jag honom ser.
Ja, Jesus älskar mej,
ja, Jesus älskar mej,
ja, Jesus älskar mej,
för bibeln säger så.











JUST SOM JAG ÄR




1. Just som jag är, ej med ett strå
av egen grund att bygga på..
.


[Av upphovsrättsliga skäl kan resten av texten inte återges här än]












MITT HOPP ÄR BYGGT I EVIGHET




1. Mitt hopp är byggt i evighet
på Herren, vår rättfärdighet.
Ej något eget bär jag fram
men litar helt på Jesu namn.
På klippan Kristus står mitt hus,
han är mitt fäste och mitt ljus,
allt annat flyr i stormens brus.

2. När jag är trött och i beråd
jag finner vila i hans nåd.
När stormen yr kring strand och skär
har jag mitt säkra fäste där.
På klippan Kristus står mitt hus...

3. Hans löftesord, hans blodsförbund,
det bär mej till min sista stund.
När varje jordiskt hopp förgår
är han mitt hopp, och han består.
På klippan Kristus står mitt hus...

4. När jag hör domsbasunens ljud,
låt mej bli funnen i dej, Gud,
stå klädd i din rättfärdighet,
få prisa dej i evighet.
På klippan Kristus står mitt hus...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar